بهترين عكس هاي سال 2005 از نظر سايت خبري مايكروسافت

 
به انتخاب غول

جواد منتظري
معمول است وقتي سال ميلادي رو به اتمام است و يا تمام مي شود، بهترين هاي هر شاخه اي معرفي مي شوند. بخش عكس هاي مطبوعاتي و خبري هم از اين قاعده بيرون نيست. دو هفته پيش چند عكس از عكس هاي برگزيده سال 2005 مجله تايم را برايتان چاپ كرديم. اين بار هم بهترين هاي عكس هاي سال 2005 به انتخاب وب سايت خبري ام.اس.ان.بي.سي را برايتان داريم. وب سايتي كه متعلق به غول كامپيوتري دنيا، شركت مايكروسافت است و صاحبي چون بيل گيتس بر آن دست دارد. در ميان اين عكس ها عكسي از مرتضي نيكو بذل مطلق نيز انتخاب شده است. او عكاس خبرگزاري رويترز در ايران است.


 

023616.jpg
پياده روي زمستاني، تهران، 7 فوريه
يك نفر در ميان برف زمستاني در ميدان آزادي
عكس: مرتضي نيكو بذل‎/ رويترز
نيكوبذل عكاسي را در دانشگاه آزاد اسلامي آموخته است. اگر چه او مدت مديدي نيست كه به عكاسي خبري روي آورده، اما به كارگيري ايده هايي كه پيشتر در عكاسي داشته است، عكس هايش را متفاوت با ديگر همكارانمان در اين شاخة عكاسي كرده است. استفادة به جا و بهره گيري مناسب از فرم، نور، كادر بندي هاي دقيق و محكم و توجه به اصول گرافيكي ساختمان تصوير، اين شانس را به او داده تا بسياري وقت ها از سوژه هاي معمولي، عكس هاي خوبي بيرون بكشد

 
023613.jpg
نمايش يادبود، روسيه، 30 جولاي
ميگ هاي 29 روسيه به يادبود شصتمين سال پيروزي در جنگ  جهاني  دوم در 40 كيلومتري مسكو در نمايش هوايي خود اين گونه پهنة آسمان را نقاشي مي كنند
عكس: ماكسيم مارمور‎/ اي اف پي گتي ايمجز

 
023601.jpg
 
نت هاي تختخوابي، اسلواكي، 22 ژوئن
نوزادان تازه متولد شده در يك زايشگاه خصوصي در شرق اسلواكي به موسيقي موتسارت و ويوالدي گوش مي دهند. به اعتقاد مسؤولين اين بيمارستان، اين موسيقي به كودكان در سازگار كردن خود با محيط خارج از رحم كمك مي كند
عكس: فرانتيسك ايوان‎/ اي اف پي-گتي ايمجز
 

 
023628.jpg
قحطي در نيجر، نيجر، 29 ژوئن
يك كودك كه دچار سوءتغذيه شده، در يك مركز خيرية غذارساني كه توسط پزشكان بدون مرز راه اندازي شده خوابيده است. هزاران نفر بر اثر گرسنگي، پيش از درو محصول در نيجر، جان خود را از دست مي دهند‎/ عكس: فينبار اريلي‎/ رويترز

 
023619.jpg
قربانيان خشكسالي در آمازون، 18 اكتبر
يك مرد در ميان ماهيان مردة ناشي از خشكسالي، در منطقه آمازون در برزيل پارو مي زند
عكس: مارسيو سيلوا‎/ آژانس استادو آسوشييتدپرس

 
023625.jpg
 
مناجات راهبان بودايي، ويتنام، 9 اكتبر
راهبان بودايي بر آبشار پونگور در ويتنام، مناجات مي  كنند. اين آبشارِ تقريبا 40 متري و هفت طبقه كه به بهشت معروف است، نه تنها محلي براي مناجات بوديست هاست، بلكه توريست هاي بسياري را از دور و نزديك به خود جلب مي كند
عكس: دانگ انگو‎/ زوما پرس

 
023631.jpg
ترن از خط خارج شده، كاليفرنيا، 5 آوريل
قطار باري شركت يونيون پاسيفيك در ايالت كاليفرنيا از خط خارج شد و 200 گالن مواد سوختي قابل اشتعال به بيرون درز كرد. در پي اين حادثه۲۵۰، تن از مردم عادي، مجبور به ترك محل سكونت خود شدند‎/ عكس: اريك ريد‎/ مجله سان

 
023604.jpg
صورتحساب دو قبضه، آلمان، 13 آوريل
يك پليكان كه همزمان، دارد دو ماهي را مي بلعد، در پارك وحشي در شهر هامبورگ
عكس: كي نيتفلد‎/ EPA- سيپاپرس
 

 
023610.jpg
گريز آتشين، بصره 19 سپتامبر
جورج لانگ، گروهبان انگليسي، از بمب آتش زايي كه توسط مردم خشمگين در شهر بصره به تانكش پرتاب شده، فرار مي كند. او دچار سوختگي كمي شد و چند ساعت بعد به سر كارش برگشت
عكس: عاطف حسن‎/ رويترز
 

 
023607.jpg
نجات سگ، انتاريو، 28 مارس
يك عضو تيم نجات، عازم كمك به سگ چهار ساله اي است كه بر اثر شكستن يخ سطح رودخانه اي در انتاريو، در آب گير افتاده است
عكس: يان مك آلپين‎/ كينگستون ويگ استاندارد

قصه نقاشي مدرن ايراني به روايت موزه هنرهاي معاصر

 
جا به جايي ديوارها

محمدرضا شاهرخي نژاد
اكثر قريب به اتفاق مردم ايران، نقاشي را با دو كلمه مي شناسند؛ كلاسيك و كوبيسم. وقتي كه صحبت از نقاش مي شود، دو نام در خاطره ها زنده مي شود؛ كمال الملك و پيكاسو. نقاشي از تار و هندوانه مي شود كمال الملكي و كلاسيك، و هرچه كج و كوله باشد، مي شود كوبيسم.
نقاشي در ايران، مثل خيلي چيزهاي ديگر، نوسان عجيب و غريبي دارد. انتظارات عامة مردم از نقاشي، با آن چه كه دنياي نقاشان ناميده مي شود، تفاوت  زيادي دارد. هنوز خاطرة مردم از نقاشي، محمد مدبر بود و پرده هاي شاهنامه خواني در قهوه خانه ها كه ناگهان جليل ضياءپور آمد و گفت: كوبيسم . جنگ آغاز شد. تا قبل از آن، نقاش مي گفت: من پرده مي سازم تا مرشد، ذكر مصيبت گويد. اما ديگر هنرمند بودن مطرح شده بود و امضاي نقاش به رسم فرنگ، مهم شد. دانشكدة هنرهاي زيباي تهران تأسيس شد، مجلات هنري منتشر شدند، قانون هاي فرهنگي شكل گرفت و سرانجام نقاشي از ديوار قهوه خانه ها به روي ديوار گالري ها منتقل شد.
از آن زمان تا بعد از انقلاب، جريان هاي مختلفي در نقاشي ايران شكل گرفتند. بعضي ها از خاطره ها رفتند. بعضي ها شهرتي به هم زدند و بعضي ها هم آهسته و پيوسته تا به امروز ادامه دادند. موزه  هنرهاي معاصر تهران، گنجينة شصت ساله اش را از نقاشي مدرن ايران به نمايش گذاشته است و تا هفتة دوم بهمن ماه، اين نمايشگاه ادامه خواهد داشت.

023139.jpg
بهمن محصص
آوانگاردي كه آن قدر پيشرو بود كه هيچ كس نتوانست ادامه دهندة راهش باشد. گرچه او تحت تأثير پيكاسو است، اما نقاشي ها و مجسمه هايش بي شك از روحية يك نقاش ايراني خبر مي دهند. اگر به كيش سفري داشتيد، مجسمة كشتي گيران اش را حتما ببينيد


 
023163.jpg
هانيبال الخاص
شاگردان زيادي را تعليم داد. اواخر دهة پنجاه در دانشكدة هنرهاي زيباي تهران، الخاص و شاگردانش جنبشي راه انداختند كه در مقابل نقاشي سقاخانه اي كه به زعم آنان، نگاهش توريستي بود، مي ايستاد. آن ها كارهايشان متأثر از نقاشي ديواري مكزيك بود

023133.jpg
سهراب سپهري
نقاشي كه شاعر بود، يا شاعري كه نقاش بود؟ هنوز بر سر اين موضوع، مناقشه وجود دارد. اما هرچه باشد، سپهري، سپهري است و درختانش استوار ايستاده اند

 
023148.jpg
پرويز خاكدان
تعدادي نقاش پس از انقلاب به كشورهاي ديگر رفتند تا ادامه تحصيل دهند. معدودي از آن ها ثابت قدم بودند و تا به امروز ادامه دادند. خاكدان يكي از آن هاست كه در آلمان مورد توجه قرار گرفت و كارهايش به كلكسيون هاي خارجي زيادي راه پيدا كرد
 
 
 

 
023157.jpg
پروانه اعتمادي
خيلي ها او را با ترمه ها و گل هاي ياس سفيد ش كه با مداد رنگي كار مي كرد، به ياد دارند. اما اوج كارهايش در كلاژهايي است كه چندي پيش انجام داد. بي شك، او در مداد رنگي تكنيك مختص به خودش را دارد
 

 
023154.jpg
واحد جوادي پور
او شاگرد كمال الملك بود و به راستي، راه استاد را ادامه داد. هر چند نقاشان جوان امروزي، سرسري از مقابل كارهايش مي گذرند، اما جوادي پور بود كه راه را براي همين جوان ها هموار كرد
 

 
023130.jpg
 
حسين زنده رودي
مسعود عربشاهي، پرويز تناولي و حسين زنده رودي سه نقاشي بودند كه با آن ها، نام نقاشي سقاخانه اي در ايران زنده مي شود. هرچند زنده رودي بعدها كارهايش را از صفت سقاخانه جدا دانست. استفاده از نشانه ها و عناصر بصري هنر مذهبي، درون مايه اصلي كارهايشان بود

 
023184.jpg
ژازه تباتبايي
اگر فكر مي كنيد پيچ و مهره و فرمان اتومبيل به هيچ دردي نمي خورد، اشتباه كرده ايد. مجسمه هايش هر كجا باشند، خالقشان را مي شود شناخت، همانند نقاشي هايش
 
 
 
023145.jpg
حسين خسروجردي
نقاشي كه دوران جواني اش با انقلاب همراه بود. مضامين آثارش شهادت، مقاومت و شجاعت است. او در حوزةهنري آغاز به كار كرد و هم اكنون نمايشگاه هايي در خارج از كشور، با عنوان ديجيتال آرت برگزار مي كند

عكس هاي برگزيده 2005 مجله تايم

 
آن ها ما را شكار مي كنند
 
در مجلات معتبر دنيا، عكس، تزئيني صرف براي مطالب نيست. عكاس، خودش عضوي از تحريريه است. تصويري كه او از اتفاقات روز مي دهد، گاهي بيشتر از مطالبي كه روزنامه نگاران از آن اتفاق تهيه مي كنند، تأثيرمي گذارد.
مجلة تايم، هر سال، برگزيده اي از عكس هايي را كه در طول سال در مجله به چاپ رسانده است، چاپ مي كند. اين عكس ها اغلب توسط عكاسان تايم يا به سفارش مجله تايم گرفته شده اند. در مقدمه اي كه دربارة اين عكس ها نوشته شده، به نقل از سوزان سانتاگ نويسندة فقيد آمريكايي آمده است: «نوشته ها به ما كمك مي  كنند بفهميم. اما عكس ها كار ديگري مي كنند. آن ها ما را شكار مي كنند.» عكس هاي گالري اين هفته از بين 24 تصوير برگزيده انتخاب شده اند و فرصتي است تا بخشي از عكس هاي خبري اين مجله را در سال 2005 ببينيم
 
 

 
022542.jpg
نگاه پشت شيشه
موصل، شمال عراق. يك سرباز نيروهاي عملياتي ارتش آمريكا در گشت خود، از مقابل يك مغازة سلماني عبور مي كند
عكس از توماس دوورژاك ـ تايم

 
022551.jpg
سردخانه اي موقت
تالوآپا، تايلند. پزشكان براي جلوگيري از فاسد شدن اجساد قربانيان سونامي، آن ها را به اين معبد منتقل مي كردند و رويشان را با يخ خشك مي پوشاندند.
عكس از آندره وونگ

 
022560.jpg
مصائب دختر خردسال
اين خانواده از طوفان جان سالم به در برده اند، تنها يك ماه پس از آن كه كاترينا شرق آمريكا را درنورديد
عكس از اروس هاگلند ـ تايم

 
022539.jpg
آب همه چيز را برد
پس از سونامي: يك زن اهل بانداآچه روي بقاياي خانه اش نشسته است و ضجه مي زند
عكس از فيليپ بلن كينسوپ ـ از آژانس فرانسوي عكس

 
022563.jpg
آب همه جا را فرا گرفته است
اليسين فيلدز، نيواورلئان. جسد اين قرباني طوفان كاترينا روي سيلاب شناور است و به تقاطع نزديك مي شود. زماني اين  جا شلوغ ترين محلة نيواورلئان بود
عكس از توماس دوورژاك ـ مگنوم

 
022545.jpg
فرانسه در آتش
خشم مهاجران در شهرك هاي فقيرنشين پاريس و چند شهر ديگر، بالاخره منفجر شد و سه هفته اين كشور را به آشوب كشاند. جوانان، هر شب، خودروها و خانه ها را به آتش مي كشيدند.
عكس از اريك تراورس ـ SIPA

 
022566.jpg
رنگ بنفش
انتخابات عراق - عكس از فرانكو پاگتي

 
022557.jpg
 
آب و آتش
نيواورلئان، پس از طوفان كاترينا. در اين شهر مي شد ساختمان هايي را پيدا كرد كه از طوفان سهمگين نيواورلئان جان به در برده اند. اما يك شنبة پس از طوفان، آتش از محله هاي اطراف سرايت كرد و هر چه مانده بود را خاكستر كرد. آتش را بي خانمان ها براي گرم شدن خودشان روشن كرده بودند
عكس از توماس دوورژاك ـ مگنوم

نمايشگاه نقاشي كودكان در خانه كاريكاتور

 
پرنده كوچك نقاشي
 
 
وقتي به يك نقاشي نگاه مي كنيم و چيزي دربارة نقاش نمي دانيم، براي خودمان تخيل مي كنيم و با نقاشي، تصويري از نقاش در ذهنمان مي كشيم. فرض را بر اين مي گذاريم كه نقاش، دنيا و حال و هوايش را براي ما كشيده و مي توانيم با آثارش به او برسيم. اما بعيد است تخيل مان را به آن جا ببريم تا با ديدن فرم ها و رنگ ها به اين برسيم كه نقاش چقدر فكر مي كند، چطور فكر مي كند، چطور مي پوشد، چطور مي خورد و چطور مي خوابد؟ اصلا اين قضيه اهميت دارد؟
اول همين ماه، نمايشگاهي از تصويرسازي  در خانه كاريكاتور ايران برپا بود. رنگ ها و فرم هاي آثار نمايشگاه با آثاري كه در نمايشگاه هاي معمول مي ديدي، فرق داشت. خالق اين آثار، 10 نفر از كودكان استثنايي بهزيستي بودند. در۴۰ اثر اين نمايشگاه كه حاصل دو سال كار اين كودكان بود، مي شد تصاويري از دنيايي خيالي و موجوداتي خلق نشده يافت. همه مي دانيم اين كودكان، همگي براي زندگي روزمرة خود با مشكلات فراواني درگيرند. به گفتة مربي نقاشي شان خانم نياز ضياءبخش، آن ها در ابتداي كار فقط از رنگ هاي تيره يا سياه براي نقاشي استفاده مي كردند. ولي امروز مي شد نگاه شاد و رنگين كودكي را در آثارشان ديد. شايد آن ها با نقاشي، زندگي تازه اي را تجربه كرده اند.
 
 
 
 

 
022140.jpg
 
دهان ندارد، اما چشم ها مي گويند دارد لبخند مي زند. اگر به باقي كارها هم دقت كنيد، مي بينيد در همه شان چشم ها و نگاه ها حرف مي زنند. رنگ هاي هم خانوادة پس زمينه كه به تدريج از پايين به بالا كم رنگ مي شوند، ناخودآگاه، حال و هواي خوبي به فضاي اين نقاشي داده اند. انگار يك نفر وسط بيابان و جلوي يك تپه، عكس پرسنلي گرفته

 
022146.jpg
ماهي چهارخانه در آب چهارخانه شنا مي كند. رنگ هاي چهارخانه را نگاه كنيد. شايد نقاش، چيزي از شطرنج نداند، اما در بازي با رنگ، شطرنج باز خوبي است. ماهي، تصوير پاك  نشدني ذهن كودك و كودكي است

 
022134.jpg
پرنده رنگ و وارنگ و پر خنده اي است

022137.jpg
غم انگيز است. جهان دور و بر، رنگي و پر گل است،
اما انگار كسي وسط آتش مي سوزد. شايد يك جور حكايت ابراهيم و گلستان باشد

 
022149.jpg
اين يك هشت چشم است، نه يك هشت پا. موجودي كه اين همه چشم براي ديدن داشته باشد، طبيعي است كه لب هاي بزرگي براي گفتن و خنديدن داشته باشد

 
022119.jpg
حيواني رنگي كه نمي دانيم چيست، اما قشنگ مي خندد. خطوط رنگي و موج دار پس زمينه هم با دالبرهاي پشت حيوان، هماهنگ است

 
022152.jpg
هر چه كه هست، يك حيوان رنگي است. مثل يك پتوي چهل تكه. اگر اشتباه نكنم، لبخند مي زند

 
022128.jpg
ماهي مغرور رنگين كماني كه صاف ايستاده. تاج قرمزش در برابر سبز پس زمينه، چه خودي نشان مي دهد!

 
022110.jpg
در طول تاريخ، پرتره هاي زيادي از زنان كشيده شده. شايد اين هم فقط يك چهرة معمولي باشد و شايد چهرة مادر يا ...

 
022098.jpg
زرافه بودنش كه زرافه است. اما انگار نقاش، عشق مربع داشته. پس زمينه، مربع؛ تن زرافه، مربع؛ لكه ها مربع...

عكس هاي جنگ محمد فرنود

 
قصه بي بهانه جنگ
 
محمدرضا شاهرخي نژاد
جنگ مي تواند موضوع نقاشي، سينما و تئاتر باشد. تمام هنرها جنگ را بازخواني و بازسازي مي كنند، اما عكس، حكايت ديگري دارد. عكس جنگ، خود جنگ است. اين جا آدم ها اداي درد را درنمي آورند. زخم ها واقعي اند. رنج  ها واقعي اند. شهامت واقعي است و بالاتر از همه، مرگ حقيقي است. عكس جنگ، بخشي از تاريخ است كه فراموش نمي شود.
اگر قرار بود براي هر كدام از آدم  هايي كه در جنگ بر خاك افتادند، يك روز صحبت كنيم، به تعداد روزهايي كه از پايان جنگ گذشته است، زمان لازم بود. تنها چيزي كه از آن دوران به ياد مي آوريم، تعدادي كوچه و خيابان است كه به نام آن هاست و فقط در هفتة آخر شهريور هر سال، يادمان مي افتد كه روزگاري جنگي هم درگرفت. چندي پيش، محمد فرنود عكس هاي جنگ اش را بي هيچ بهانه اي در خانه هنرمندان به نمايش گذاشت. عكس هاي فرنود، طوري چيده شده بود كه تكه هاي مختلف جنگ را از پشت جبهه تا خط مقدم و باز پشت جبهه روايت مي كرد.
محمد فرنود، سي سال است كه عكس مي گيرد. براي او دوربين عكاسي، ابزاري است جهت ثبت وقايع تاريخ و جنبة كاركردي عكس را بر وجه هنري اش ترجيح مي  دهد. عكس هاي جنگ او، چنان تكانت مي  دهد كه گمان مي  كني زمين دارد مي لرزد.

021618.jpg
 
شما بوديد، تحمل اين همه درد را داشتيد؟ محمد فرنود، دربارة اين عكس مي گويد: هلي كوپتر مي آمد و زخمي ها را مي برد. با هر بار نشستن اش خاك بلند مي شد و بر صورت زخمي ها مي نشست

 
021603.jpg
روز اعزام. زن اشك مي ريزد. مرد، پرتقال را در دست گرفته و بو مي كند چاره نيست بايد دل كند

 
021612.jpg
جنگ، اول از همه، آوارگي دارد. مردهايشان رفته اند بجنگند و تنها پناه بچه ها، مادران اند راستي حالا چه مي كنند و اگر از جنگ جان به در برده باشند، كجايند؟

 
021609.jpg
به نگاهشان نگاه كنيد. آن ها عزمشان جزم است. اين عكس از اعزام نيروها به جبهه گرفته شده اما حماسي ترين عكس جنگ است

 
021615.jpg
سرباز عراقي. فرنود مي گويد داشتند خاكش مي كردند

 
021600.jpg
پدر، مادر، فرزند

 
021606.jpg
اين عكس سكوت دارد ساختمان ساكت است و آن پاييني ها هم سفيد

برندگان هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران معرفي شدند با هم كارهايشان را مي بينيم

 
 هفت باشكوه

قصة هفتمين دوسالانة بين المللي كاريكاتور تهران هم به سر رسيد. هنوز چند ماهي از سال 84 باقي مانده، اما گفتن اين جمله، زياد سخت نيست كه اين دوسالانه، مهم ترين اتفاق هنري سال 84 بود. اين كه 66 كشور جهان در يك نمايشگاه ايراني شركت كنند، اتفاق كمي نيست. اين را هم اضافه كنيد كه هيأت داوراني كارها را داوري مي كنند كه افرادي مانند ژان مولاتيه كاريكاتوريست مطرح فرانسوي و يوري كوزوبوكين كاريكاتوريست شاخص اوكرايني و ركورددار بردن جايزه هاي كاريكاتور در جهان، در آن حضور دارند. ما ايراني ها علاقة زيادي به اظهارنظرِ آن طرف آبي ها دربارة خودمان داريم. انصافا مهمانان و داوران خارجي اين دوسالانه هم براي پاسخ به اين علاقه، كم نگذاشته اند. مولاتيه در مراسم اختتامية اين دوسالانه گفت: ايران پايتخت كاريكاتور جهان است. كوزوبوكين از نظم و برنامه ريزي دقيق دوسالانه حيرت كرده بود و گفت: چنين نظمي را فقط در دوران سربازي اش تجربه كرده. يان آپ دوبيك بلژيكي هم از تنوع و نوآوري ايراني در زمينة هنر كاريكاتور حرف زد و گفت: هر چند كاريكاتوريست هاي ايراني به شكل حرفه اي با آژانس هاي هنري دنيا در ارتباط نيستند، اما تنوع و نوآوري كارهاي آن ها در دنيا بي نظير است. ژيوكس كاريكاتوريست ايتاليايي هم از اين تنوع، متحير شده بود و مي گفت در دنيا غالبا كاريكاتوريست هاي مطرح، ميانسال هستند و معمولا در كارشان از نوآوري خبري نيست، اما كاريكاتوريست هاي ايراني به خاطر جوان بودنشان راه هاي تازه اي را در كاريكاتور دنيا باز كرده اند.
دوسالانه اختتامية پر و پيماني داشت. از حرف هاي داوران گرفته تا حضور شهردار و معاون وزير و نمايش فيلم ديدني روند دوسالانه. قبل از اين كه برويم سراغ نتيجه ها، بد نيست به يكي از گفته هاي ژان مولاتيه در اختتاميه اشاره كنيم. مولاتيه در ميان حرف هاي جورواجوري كه دربارة ايران و كاريكاتور ايران زد، به كار يك كاريكاتوريست جوان ايراني اشاره كرد. او از همان بالا رو به صدرا بني اسدي جوان ترين كاريكاتوريست شركت كننده در دوسالانه گفت: تو در كارهايت به جايگاهي رسيده اي كه بسياري از كاريكاتوريست هايي كه در ميانسالي هستند، آرزوي رسيدن به آن را دارند.
اسامي برندگان
بخش موضوعي
جايزه بزرگ: ميكائيل كونتوريس (يونان)
نفر اول: لوك درچيما كر (بلژيك)
نفر دوم: كامبير درمبخش (ايران)
نفر سوم: كنستانتين سيوسو (روماني)
لوح تقدير: الكساندر گاتو (ايتاليا)
حسن كريم زاده (ايران)
مانا نيستاني (ايران)
توكا نيستاني (ايران)
بخش  آزاد
نفر اول: كاپوستا يانوژ (لهستان)
نفر دوم: كامبيز درمبخش (ايران)
نفر سوم: مهدي علي بيگي (ايران)
لوح تقدير: لاله ضيايي (ايران)
سيدمصطفي جهان بخت (ايران)
محمدامين آقايي (ايران)
بخش چهره
نفر اول: ادوارد باپتيستائو (برزيل)
نفر دوم: مهدي آقاجاني (ايران)
نفر سوم: عثماني سيمانكا (كوبا)
لوح تقدير: گرزگورز ژومفسكي (لهستان)
حسين صافي (ايران)
امين ميلاني (ايران)

 
 
 
 
 
 

021147.jpg

شش نفر از هيأت هفت نفرة داوران در عكس خانة شهر با هم عكس گرفته اند. يوري كوزو بوكين اوكرايني، جواد عليزاده، محمدعلي بني اسدي در عكس ايستاده اند و غلامعلي لطيفي، ژان مولاتية فرانسوي و بهمن عبدي هم نشسته اند
021138.jpg
حال و هواي اين كار، فلسفي است و آدم را ياد كاريكاتور دهه هاي پيش مي اندازد. داورها از اين اثر كاپوستايانوژ يوناني خيلي خوششان آمد و نفر اول بخش آزاد شد

 
021150.jpg
بنيني، پينوكيو، كاريكاتور. جمع خنده، جمع است. ادواردو باپتيستائوي برزيلي به خاطر اين كارش جايزة نفر اول بخش چهره را گرفت

 
021126.jpg
اين يكي، نون سنگك خورده اين طوري شده. اما اونا نون باگت خورد ن دندونشون سالم مونده. اين، اظهارنظر يك خانم پير دربارة اين كار است كه در فيلم مراسم اختتاميه گفته شد. كامبيز درمبخش با اين اثر، نفر دوم بخش سالمندان شد

 
021108.jpg
جالب است كه دو كاريكاتور از شان پن، جزو برندگان و تقديرشدگان بود. از اين اثر حسين صافي در بخش چهره تقدير شد

 

021117.jpg
چه مي شود دربارة اين كار نوشت. نگاه كنيد و حظش را ببريد. اين كاريكاتور، اثر ميكائيل كونتوريس يوناني است و برندة جايزة بزرگ دوسالانه شده
۸ هزار دلار

 
021093.jpg
چهره چروكيدة پيري با يك طراحي بسيار قوي. از توكا نيستاني به خاطر اين كار، تقدير شد

 
021153.jpg
از اين كار لاله ضيايي در بخش آزاد تقدير شد

 
021135.jpg
بعد از مرگ هم رها نمي كند. اين اثر، برندة نفر اول بخش سالمندان شد
اثر لوك درچيما كر از بلژيك

 
021099.jpg
به قول معروف ديگه كشتن نداره . اثر مانا نيستاني كه در بخش سالمندان، لوح تقدير گرفت

 
021120.jpg
ژان رنو
اثر امين ميلاني تقدير شده در بخش چهره